Skip to main content

Hvorfor er biler vigtige at vide noget om, hvorfor er det vigtigt for os, at vores biler er gode, at de har det rigtige udstyr osv.? Det er fordi danskere kører afsindigt meget i bil…

guldbil

Hele 83% af den danske befolkning har adgang til en bil i deres husstand. Halvdelen af de gange, vi danskere skal transportere os, så foregår det i bil. Med andre ord, så tilbringer vi rigtig meget af vores tid i bil. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at vi er komfortable, at vores bil er stabil, og at den er økonomisk er bestemt heller ikke af vejen. For nogen er komfort og udstyr dog vigtigere end økonomi – og for andre er det omvendt. Men de fleste danskere vil nok mene, at begge dele har en betydning. Det betyder naturligvis en del, hvad der vægter, hvor man er i sit liv – hvilket segment man tilhører. Eksempelvis er knap 90% af voksne i fast parforhold med børn selv ejere af en bil.

 

Hos denne – omend brede – målgruppe, vægtes sikkerhed, økonomi og komfort ganske højt. Det er vigtigt, at især børnene er sikre, at det er nemt at installere autostole og –sæder, at der er god plads, så børnene ikke sidder og skubber – og at det ikke er alt for dyrt at køre i bilen, da der er mange andre ting, man også gerne vil bruge penge på.

mangebiler

Hos yngre målgrupper, måske studerende, er økonomien endnu vigtigere. Alternativet er, for mange, slet ikke at have en bil. Pladsen og komforten er endnu mindre vigtig, til gengæld er ’smartness’, nyheder og lyd ofte vigtige elementer, når der skal investeres i den første bil.

 

Ordet ’bil’ kommer, oprindeligt, af ordet ’automobil’, dvs. det er en ”forkortelse” af ordet ’automobil’. Og ’automobil’ betyder egentlig, noget motordrevet, som kan flytte sig eller bevæge sig. Altså noget som er mobilt, fordi det er motordrevet.

hurtigebiler

Allerede i slutningen af 1800-tallet kom de første forsøg på og succesfulde præsentationer af biler. Mange holder på, at den oprindelige fader til den første ’rigtige bil’ var tyskeren, Charles Benz, som også levede i slutningen af 1800-tallet. Grunden til dette er, at hans motorkøretøj ikke kun havde en forbrændingsmotor men også var så driftssikker, at man faktisk kunne producere den. Også i slutningen af 1800-tallet opfandt tyskeren, Rudolf Diesel, den berømte dieselmotor. Den blev dog først reelt udbredt i 1900-tallet. Den første rigtige bilfabrik hed Panhard & Lavassor. Bilerne dengang mindede dog mest af alt om motortrukne hestevogne. Og man havde faktisk mere tillid til, at elektriske biler var dem, der ville vinde frem… Problemet var bare, at batteriernes kapacitet ikke var stor nok.

 

I begyndelsen af 1900-tallet kom bilerne til at ligne de biler, vi kender i dag, en anelse mere – bl.a. fik de rat i stedet for en såkaldt ’styrestang’. På grund af den megen vedligeholdelse, som biler krævede, var det mest velhavere og vognmænd, der erhvervede sig biler. Det var tilfældet helt op til omkring første verdenskrig. Under første verdenskrig blev biler brugt til mange typer opgaver. Det resulterede i, at motoriserede lastbiler, ambulancer ol. ikke længere var fremmed for befolkningen. Det var blevet tydeligt, hvor effektivt et transportmiddel bilen var. Dette, sammen med Henry Fords effektivisering af fremstillingen af biler, betød, at flere og flere endte som bilejere, da prisen derfor kunne sænkes. Især i USA, hvor man gjorde alvor af masseproduktionen, blev der produceret og købt langt flere biler end i Europa.

 

I årene omkring og efter anden verdenskrig, finjusterede man både produktionen og detaljegraden i bilproduktionen. Det betød både at bilerne blev billigere at producere – og købe – samt at de blev nemmere at vedligeholde og betjene. I 1970’erne var der så mange biler på gaderne, at man begyndte at blive opmærksom på færdselssikkerheden. I samme årti var der også en oliekrise, som betød, at man for første gang blev opmærksom på benzin- og oliepriser. I dette og de følgende årtier blev man således også opmærksom på elementer omkring bilproduktion, brug og vedligehold af biler samt den økonomi, der følger med det at eje en bil. Endelig har der, i de senere årtier, været stort fokus på design af biler og trends inden for forskellige bilfabrikanter. Elementer heri er miljø, lækre detaljer og gadgets.

 

I dag er de fleste bilejere ikke optaget af, om den er driftssikker eller om de har råd til at have bil. Derimod er de optaget af, hvor mange der kan sidde i den, hvor langt den kører på literen og hvor lækker den er at sidde. Den yngre målgruppe er især interesseret i bilens look, lyden når man spiller musik og hvor ny bilen er. Det er altså ikke kun bilens historie og udvikling, der spiller ind i vores forhold til biler. Vores eget syn på, hvad en bil er, hvad formålet med at eje en bil er og hvad der er vigtigt når man skal købe vil, har bestemt også ændret sig meget de seneste godt 100 år.